Alasan Yang Baik Untuk Membatalkan Janji Bertemu Kekasih


Seringkali kita terpaksa membatalkan janji untuk bertemu yang telah kita buat sebelumnya dan kerana situasi yang tidak kita duga sebelumnya memaksa kita harus membatalkan janji. Tetapi adakalanya membatalkan janji bertemu itu boleh diterima atau difahami oleh orang yang mendengar janji kita itu, atau sebaliknya tidak boleh diterima meskipun kita telah memberikan alasan yangsebenarnya. Apalagi kalau alasan itu nampak berulang-ulang sehingga kita akan di “cap” berbohong. Di dalam suatu hubungan sosial, berbohong merupakan perkara yang harus kita jauhi. Selain membuat hubungan renggang, pasangan yang sedang memadu cinta boleh menimbulkan putusnya hubungan cinta. Selain itu juga akan menimbulkan permasalahan yang lain.


1. Berilah alasan yang dapat membuat dia simpati - Berita yang menyedihkan adakalanya merupakan ‘senjata’ untuk memberi alasan (tetapi jangan terlalu dramatik). Berita sakit, perasaan yang sedih, dan sebagainya dapat menjadi alasan untuk membatalkan janji apalagi yang mendengar alasan itu adalah wanita yang mempunyai emosi yang kuat dan mudah menerima alasan simpati yang diberikan.

2. Batalkan janji melalui pesan (SMS/Voice Mail) - Dengan adanya teknologi, kita dapat memanfaatkan media itu dengan mengirim pesanan ringkas (SMS) untuk membatalkan janji bertemu. Dengan melalui pesanan ringkas SMS akan lebih mudah mengendalikan keadaan daripada bersua muka atau melalui telefon (komunikasi dua arah).

3. Abaikan ‘REPLY’ pesanan
Jika anda telah mengirimkan pesan, tentunya si dia membalas pesan anda dan akan menanyakan mengapa janji bertemu itu dibatalkan. Untuk ‘menyelamatkan’ keadaan dan situasi, jangan sesekali membalas balik ‘reply’ pesan tersebut. Ini untuk memastikan agar anda tidak terlepas kata-kata, sekaligus ‘membocorkan‘ alasan sebenarnya.

4. Buatlah pertemuan di lain waktu - Sebaiknya setelah anda membatalkan janji bertemu, lebih baik anda membuat janji bertemu di lain waktu. Setidaknya hal ini akan membuat hati pasangan anda lega..

Apa Kata Anda

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Face Book SSA

Artikal Terbaru

5 Artikel Popular

Novel Pilihan

Ruangan Iklan

  • Promote Our Blog